Bewaar het goede - Algemene beschouwing 2024-2028

Hannneke_Veurink_CU
Door Hanneke Veurink-Malda op 20 oktober 2023 om 08:00

Bewaar het goede - Algemene beschouwing 2024-2028

We hebben in Zaanstad veel om te koesteren en bewaren, maar vaak is juist dat wat we koesteren ook kwetsbaar. Onder het motto ‘Bewaar het goede’ wil ik vertellen wat volgens de ChristenUnie het bewaren waard is.

Allereerst denk ik aan onze mantelzorgers en vrijwilligers. Wat een werk verzetten zij! Soms zijn ze dag en nacht in touw voor degene die zij verzorgen of de taak in de samenleving waarvoor zij zich inzetten. Ik bewonder hen om hun toewijding. Maar ze zijn ook kwetsbaar. Veel mantelzorgers en vrijwilligers worden zelf een dagje ouder, of hebben veel ballen tegelijk in de lucht. Niet altijd is er de juiste ondersteuning of ze lopen vast in regelgeving. Laten we het goede bewaren en onze mantelzorgers en vrijwilligers koesteren.

Ook denk ik aan het groen in onze leefomgeving. We hebben mooie parken, groene buitengebieden en kleurrijke bloemperken. Maar het groen is ook kwetsbaar. Bouwplannen zitten onze groene verlangens soms in de weg en één enkele storm verminderde het aantal bomen in Zaanstad drastisch. Dit terwijl we het groen hard nodig hebben. Voor biodiversiteit, waar we allemaal baat bij hebben, voor verkoeling op hete dagen en om water op te nemen in natte periodes. Laten we het goede bewaren en ons groen koesteren.

Iets anders moois om zuinig op te zijn is het Zaans Museum. Het Zaans Museum vertelt het Zaanse verhaal aan iedereen uit de streek en ver daarbuiten. De forse bezoekersaantallen aan de Zaanse Schans zetten de kerntaak van het museum onder druk en groot onderhoud is dringend gewenst. Laten we het goede bewaren en het Zaans Museum koesteren.

Ook kerkgebouwen die ons de verhalen van eeuwen vertellen moeten we zo goed mogelijk bewaren. De kerkenvisie die hiervoor is opgesteld geeft daar goede handvatten voor. Maar doen we daar daadwerkelijk iets mee? Hoe komen we van woorden tot daden? Laten we het goede bewaren en onze monumentale kerken koesteren.

Zuinig moeten we ook zijn op de mensen die met hart en ziel werken in en vanuit dit huis en die goede voeling hebben met de dagelijkse werkelijkheid. Het mag niet zo zijn dat we ons terugtrekken in dit huis en de binding met de buitenwereld verliezen. Dat we gaan denken in systemen, in plaats vanuit mensen. Het contact met inwoners en maatschappelijke instanties kan beter. Personeel dat zich daarvoor inzet moeten we aan ons blijven binden. Laten we het goede bewaren en het personeel met hart voor onze inwoners koesteren.

Wat de begroting betreft, daarvoor zijn we hier tenslotte, begrijpen wij de keuze voor een niet sluitende meerjarenbegroting. Tegelijk balen we van het afschaffen van de hondenbelasting. De financiële ruimte daarvoor was er dus eigenlijk toch niet.

Positief zijn we over het loslaten van de eis van kostendekkendheid voor de marktgelden en met het vrijmaken van de benodigde middelen voor de Wet Open Overheid. We hopen dat dat laatste mag bijdragen aan meer vertrouwen in de overheid.

Afsluitend wil ik een ieder hier meegeven zich niet te laten leiden door somberheid, boosheid of angst. Hoeveel reden daartoe ook is. In plaats daarvan citeer ik graag wat de apostel Paulus ooit de christenen in Filippi opdroeg:

Schenk aandacht aan alles wat waar is, alles wat edel is, alles wat rechtvaardig is, alles wat zuiver is, alles wat lieflijk is, alles wat eervol is, kortom aan alles wat deugdzaam is en lof verdient.

Labels: , ,