Verhuizen is al spannend genoeg!

move-2481718.jpg
CU-Logo-Lokaal-Impact-in-Cirkel-RGB.2.png
Door Webredactie op 8 februari 2023 om 20:33

Verhuizen is al spannend genoeg!

Verhuizen is spannend en kost een hoop energie voor iedereen. Waar de meeste mensen verscheidene zaken rondom de verhuizing prima zelf kunnen regelen, geld dit niet voor de mensen die wonen bij in Westerkoog bij Prinsenstichting. Voor de grote verbouwing van hun woonlocatie, wonen zij tijdelijk ergens anders in de regio. Dat zij hiervoor zelf fysiek naar het stadhuis moesten komen vinden wij dan ook bijzonder.

Onze fractie-assistent Naomi Vink was bij hen op bezoek om te luisteren naar hun verhalen. Hier waren journalisten van het Noord-Hollands Dagblad ook bij aanwezig en hebben hier het volgende artikel over geschreven:

Bewoners van de Prinsenstichting in Koog moesten zelf naar het stadhuis om zich uit te laten schrijven uit de gemeente wegens verbouwing: ’Had dat nou niet anders gekund?’

Geschreven door: Rob Swart en Christian Sier
Bewoners van de Prinsenstichting in Westerkoog hebben zich moeten laten uitschrijven als inwoner van Zaanstad omdat zij gedurende de nieuwbouw van hun woningen langer dan vier maanden buiten de gemeente wonen. Voor veel van hen - ze hebben allemaal een beperking - was dat erg belastend.
Naomi Vink, fractieassistent van de ChristenUnie in de Zaanse gemeenteraad, hoorde het van bewoners tijdens een werkbezoek en haar collega Sietse Oppenhuizen wilde donderdag van de wethouder horen of dat nou niet anders had gekund. De bewoners gaan tijdelijk naar Alkmaar, Purmerend of Amsterdam en moesten dat in het stadhuis komen regelen. Voor veel van hen was dat problematisch, maar het kon niet anders, werd gezegd.

Wethouder Harrie van der Laan heeft de klacht door enkele ambtenaren laten onderzoeken maar er is bij de afdeling burgerzaken niets van bekend. Er zijn volgens hem geen uitschrijvingen die verband houden met de nieuwbouw van de Prinsenstichting. ,,Het klopt ook niet dat je daarvoor naar het stadhuis moet komen ’’, zegt Van der Laan. ,,Inschrijven en uitschrijven als inwoner kan digitaal. Je hoeft er de deur niet voor uit.’’

Inschrijven in een nieuwe gemeente en uitschrijven uit de gemeente die je verlaat, lijken twee aparte handelingen maar zijn dat niet. Bij het inschrijven in een nieuwe gemeente, zorgt die gemeente voor de uitschrijving in de oude gemeente. Napratend met Vink en Oppenhuizen kwam hij tot de conclusie dat een (of meer) van de drie gemeenten waar de bewoners heen gaan, geëist heeft dat de inschrijving aan de gemeentebalie zou plaatsvinden.

39 bewoners

Een woordvoerder van de Prinsenstichting geeft opheldering en laat weten dat 39 bewoners van de locatie op de Westerkoogweg tijdelijk buiten de gemeente Zaanstad wonen en zich inderdaad hebben moeten uitschrijven omdat zij langer dan vier maanden weg zijn. 18 cliënten van de Prinsenstichting verblijven momenteel tijdelijk in de gemeente Purmerend, 3 in Wormerland en 18 in de gemeente Alkmaar.

,,De Prinsenstichting heeft met de gemeenten Purmerend en Wormerland afspraken gemaakt om de verhuisaangifte van de cliënten zo soepel mogelijk te laten verlopen’’, aldus de woordvoerder. Die bevestigt ook dat bewoners fysiek naar de gemeentebalie moesten komen. ,,Dit gebeurt via formulieren. Online inschrijven is in deze situatie niet mogelijk omdat cliënten niet over een DigiD beschikken. Met de gemeente Alkmaar is Prinsenstichting nog in overleg hoe de verhuisaangifte geregeld kan worden.’’

De Prinsenstichting zorgt er samen met de gemeente Zaanstad voor dat de cliënten weer worden ingeschreven bij Zaanstad nadat zij terug zullen zijn verhuisd naar de locatie in Koog aan de Zaan. De Prinsenstichting verwacht dat de 39 bewoners deze zomer terug kunnen verhuizen naar een nieuwe woning op de oude locatie aan de Westerkoogweg.