Vluchtelingenopvang in Zaanstad (verlengen)

Asielzoekerscentrum tafelvoetbal.jpg
Hannneke_Veurink_CU
Door Hanneke Veurink-Malda op 31 maart 2022 om 21:00

Vluchtelingenopvang in Zaanstad (verlengen)

Op donderdagavond 31 maart is er gedebatteerd in de Zaanse gemeenteraad over het verlengen van de vluchtelingenopvang in Zaanstad.

In de commisie over dit onderwerp heeft Hanneke Veurink-Malda haar maidenspeech gehouden als raadslid namens de ChristenUnie:
Het werkbezoek dat we als raad mochten brengen aan de opvanglocatie in de Achtersluispolder staat nog scherp in het geheugen, in ieder geval in het mijne. Indrukwekkend om de mannen op de boot in de ogen te kijken en te spreken. Goed ook om te zien hoe goed alles georganiseerd was en hoe de samenwerking met vrijwilligers en omliggende bedrijven loopt.
De mogelijkheid om deze opvang te verlengen en uit te breiden ligt nu voor. Opnieuw een goede kans om de gastvrijheid van Zaanstad te laten zien, de bestaande structuren nog intensiever te benutten en iets te kunnen bijdragen aan de verlichting van de situatie in onder andere Ter Apel.
Voor de toekomst wordt ook nagedacht of bewoners van de locatie die een status krijgen in een woning Zaanstad geplaatst kunnen worden, binnen de bestaande taakstelling voor het huisvesten van statushouders. Dat idee moedigen we graag aan, omwille van de integratie van en stabiliteit voor deze mannen.
De Bijbel, mijn favoriete boek zoals u weet, zegt: ‘houd de gastvrijheid in ere, want zo hebben sommigen zonder het te weten engelen ontvangen.’
Met die gedachte in het achterhoofd geeft de ChristenUnie van harte een positieve zienswijze op alle gevraagde punten.

Labels: ,