De huizenmarkt

5. Wonen & ruimte.jpg

De huizenmarkt

Door de ogen van een ervaringsdeskundige

De huizenmarkt. Wie heeft het er niet over. Voor iedereen is het lastig om nu een huis te vinden. Starters komen er moeilijk tussen omdat ze minder hypotheek kunnen krijgen of minder startkapitaal hebben, oudere mensen die willen verhuizen, moeten zoveel betalen voor een kleinere plek dat ze ook nog wel goed zitten in hun huis en daar wat aanpassingen aan doen om er te kunnen blijven wonen.

Op deze manier blijft de huizenmarkt onder druk staan en is er wienig doorstroming, waardoor gezinnen in kleine ruimtes moeten blijven wonen wat niet altijd goed is voor relaties en kan zorgen voor stress in huis. Zeker nu een groot deel al langere tijd thuis werkt en er meerdere keren ook thuisshcoling was.

Wij als starter, hebben vorig jaar gemerkt hoe lastig het is om tussen de andere bieders te komen. Uiteindelijk is het gelukt en hebben we een huis kunnen kopen wat meer is dan we hadden gehoopt. Het was niet makkelijk en koste een paar maanden, maar anderen zijn al veel langer opzoek en kunnen niks vinden. Dit door het extreme overbieden of te weinig financiële middelen om de hoge prijzen te kunnen betalen.

Hoe is het ons uiteindelijk gelukt om dan toch een woning te krijgen. Geluk zou ik bijna zeggen, want we waren niet de hoogste bieders. Je moet zorgen dat je opvalt en eruit springt. Dit zal niet altijd helpen, maar door vol te houden kom je er uiteindelijk. Wij hadden een persoonlijke bericht bij gedaan waarin wij onszelf voorstelden. Dit was voor de verkopers de doorslaggevende reden om het huis aan ons te geven. Het werd ons gegund. Anderen zullen voor geld gaan en geen interesse hebben in het persoonlijke aspect.

Geef de moed niet op, wees creatief en laat zien waarom jij dat huis verdiend. Schrijf inderdaad een leuke brief, speel in je bod met de cijfers, laat ze bijvoorbeeld in spiegelbeeld zijn of gebruik het huisnummer. Dit zijn allemaal dingen om op te vallen en eruit te springen, waardoor je kansen worden vergroot.

Onze ideeën voor de Zaanse woningmarkt

Wij als ChristenUnie, vinden het zeer belangrijk dat iedereen een eerlijke kans krijgt op een eigen huis dat past bij de gezinssamenstelling. Starters moeten ertussen kunnen komen en de doorstroming moet verbeterd worden, zodat iedereen een passend thuis kan hebben.

Wat zijn onze ideeën dan, vraag jij je misschien af. Er staan verschillende dingen op onze wensenlijst. Zo zouden we graag kangoeroe woningen willen, zodat mantelzorgers samen kunnen wonen met degene die zorg nodig heeft. Tiny houses, op die manier kan er op een flexibele manier met de ruimte worden omgegaan. Investeren in woongemeensachappen, waar mensen van diverse leeftijden samen kunnen wonen. Dit is goed voor de onderlinge relaties en zo kunnen ouderen en jongeren elkaar ondersteunen waar nodig.

Wij willen leegstand bestrijden en deze ruimtes optimaal gebruiken. Het opkopen van wondingen helpt nog steeds mee dat de huizenprijzen hoog blijven en de huurprijzen ook niet dalen. Wij zouden dan ook graag een opkoopverbod realiseren.

In MAAK-gebieden willen wij investeren in genoeg betaalbare koopwoningen en betaalbare sociale huur. Daarmaast willen we betere mogelijkheden bieden voor ouderen om door te stromen naar kleinere woningen met goede voorzieningen en het inwonen zoals bij een klassieke hospita stimuleren.
Recht doen voor elkaar, zodat ieder een fijn thuis kan hebben en zich goed voelt. Dat is waar wij voor willen gaan!

Labels: , ,