Is er toekomst voor christelijke politiek in Zaanstad?

Kaars
CU-Logo-Lokaal-Impact-in-Cirkel-RGB.2.png
Door Webredactie op 18 mei 2020 om 12:00

Is er toekomst voor christelijke politiek in Zaanstad?

Beste leden van de ChristenUnie Zaanstad en ieder die christelijke politiek een warm hart toedraagt,

Graag hadden wij over het onderwerp De Toekomst van Christelijke Politiek in Zaanstad een symposium georganiseerd maar dat is in deze omstandigheden op korte termijn niet mogelijk.
We hopen en bidden dat u en uw geliefden gezond en wel deze tijd doorkomen!

Bovenstaande vraag houdt ons echter wel bezig!
In 2021 zijn er Tweede Kamerverkiezingen en in 2022 worden nieuwe Gemeenteraden gekozen.
De voorbereidingen voor GR2022 zijn inmiddels al begonnen!
Dat blijkt bijvoorbeeld uit het aanbod voor een workshop voor lokale fracties en besturen over politiek bedrijven in je gemeente, een verkiezingsprogramma dat de échte problemen raakt en het opstellen van een goede lijst van mensen die gekozen kunnen worden.

Het is nu 2020 en de ChristenUnie is vanaf 1998* vertegenwoordigd in de Zaanse Raad en vanaf 2014 in het College met wethouder Rita Noordzij. Wat u misschien niet weet, is dat hier vanaf 1990 acht jaar naar toe gewerkt is door trouwe, volhardende, biddende christenen die een visie hadden voor christelijke politiek in hun stad. Tijden zijn nu anders en we zien nieuwe partijen door scheuringen en maatschappelijke ontwikkelingen snel ontstaan maar wij beschouwen onze plek in het Zaanse bestuur als kostbaar. Het ledenaantal van de ChristenUnie is relatief groot maar het uitvoerende werk gebeurt door een kleine fractie en een klein bestuur.
Wij maken ons echt zorgen of wij opnieuw aan de volgende verkiezingen kunnen meedoen.

Dat kan namelijk alleen als er voldoende nieuwe mensen bereid zijn om hun schouders hier onder te zetten. Wij vragen u om er de komende tijd over na te denken of u dat bent.

Tot er nieuwe tijden aanbreken en wij elkaar weer fysiek kunnen ontmoeten, blijven wij graag met u op een andere manier in contact over de toekomst van christelijke politiek in Zaanstad!

Met een heel hartelijke groet, namens CU Zaanstad,

Christa Neefjes, Jan Peter Blok, Andre schipper (fractie)
Rita Noordzij (wethouder)
Eelco Holwerda, Otto Ferf Jentink, Martin van der Steen (bestuur)